sunnuntai 27. toukokuuta 2018

12.8.2017 ollu viimenen päivitys

13 päivä elokuuta se meijän pieni sitte synty.:)
Voin sanoa että tämän 9kk aikana en oo montaa kertaa blogia ees muistanu...
9kk on menny nopeasti ja lapsi on kasvanu ihan huimaa vauhtia. Parhaimmillaan pituuskasvu oli yli 3,5cm kuukaudessa ja vielä monta kuukautta!! 6kk jälkeen rupes kasvu siten vähä tasottuun eikä tullu pituutta enää nii paljoa.

Vauva arkea on pitkälti pyöritetty ja nyt pikkuhiljaa on sitte palattu työelämään ja jatkettu koulua. Onhan se tuo lapsi semmonen asia että ei sitä tiiä minkälaista on ennen ku semmonen on itellä. Monet kyllä sano että koko elämä muuttuu, mutta näin 9kk jälkeen oon kyllä sitä mieltä että ei meijän elämä nyt niin hirveästi oo muuttunu. Ollaan kuljettu ja iltaa istuttu ym. Ei oo hirveästi eroa. Ehkä se helpottaa ku ei tarvi pojan tissillä roikkua koko ajan nii on vähä vapaampaa. Tosin minä aamuntorkku ja iltavirkku ihminen oon rytmini kääntäny nyt ihan toisinpäin. Aamulla ei enää nukuta pitkään ku poika herää aikasi. Tosin kyllä vieläki saattaa mennä vähä myöhään ennen ku nukkumaan menee.

Oon tyytyväinen siitä että oon pitäny oman pääni ja oon saanu tähän mennessä kasvatettua poikaa niinku oon halunnu. Vaikka tänä päivänä on paljo asioita mitkä on in ja mitkä ei. Esimerkiksi tämä sormiruokailu. No joo, meillä kyllä sormiruokaillaan jotain kuten kurkkua, pastaa, muroja, naksuja, tomaattia ja kananmunaa. Mutta... Sanokoot ihmiset mitä hyvänsä nii minusta ihan kaikkea ei tarvi sormiruokailla. Ku tuntuu että kaikki ateriat ym. Pitäs lapsen sormiruokailla ite. Siis mitä??! Lapsi sotkee ja turha sanoa että tietenki alussa sotkee ennen ku oppii.
Se sotkee silti.
Ja sitte se että mulle ainaki on opetettu että ruoalla ei leikitä. Mitä muutakaan se on ku ruoalla leikkimistä jos se lapsi sen ruoan tahallaan linttaa siihen pöytään tai heittää pitkin lattiaa. Sotkemista, piste. Ja mielipide ei muuksi muutu. Joku perustelee sillä että se kehittää lapsen hienomotoriikkaa. Ja pah. Kyllä meijän lapsi oppi pinsettiotteen kuukautta normaalia aikasemmin vaikkei ruualla leiki. On kätevä käsistään ja erittäin kiinnostunu tekemään käsillä ja saa tavarat hyvin otettua ja vaihtaa kättä ja kattelee jne. Vaikkei oo ruualla leikkiny. Se riippuu niin lapsesta. Ja ihan hyvin itekki on oppinu elämään ja syömään vaikken oo sormin sitä ruokaa syöny. Ja kolmanneksi se että miksi pitäs antaa syyä sormin ku kuitenki pitää sitte opetella syömään ruokailuvälineillä. Nii että mitä??? Kyllä kai se lapsi alkaa ihmetellä ku ensin saa sotkea ja sitte pitäs alottaa käyttään jotain haarukkaa... Antakaa mun kaikki kestää...

Yllättävän hyvin on lähteny tämä arki rullaamaan. Minä harjoittelussa, mies töissä ja poika hoidossa. Olisin jääny kotiin jos ois pystyny, mutta haluan nyt käyä tuon koulun loppuun ettei jää roikkumaan ja muutenki tuntuu hyvältä päästä vähä muualle eikä vaan kotona olla... Oon semmonen että en pysty olemaan kotona ja tunnen olevani paljon parempi äiti ku saa käyä päivän töissä ja ihmisten ilmoilla.

Mutta meistä kahdesta on siis tullu kolme ja poika voi hyvin ja terveenä ollaan pysytty. Poika on omanlaisensa persoona, periny minulta temperamentin ja isältä rauhallisuuden. Yritän muistaa kirjoitella jossain vaiheessa kuulumisia ja ajatuksia tästä vauvahommasta vähä tarkemmin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti