maanantai 20. syyskuuta 2021

Oma toipuminen synnytyksen jälkeen.

Ajattelin vähän kirjoittaa myös siitä, miten itse olen toipunut synnytyksen jälkeen. Tietenkin haluan tästäkin tehdä oman postauksen, ettei huku muiden asioiden alle. Muutenkin on miellyttävämpää ainakin itselle aina keskittyä yhdessä postauksessa tiettyyn asiaan, postauksista ei tule näin ollen liian pitkiä ja jaksan ne jopa itsekin joskus lukea uudelleen.

Alkuhan minulla oli taas hankala. Olin reilun viikon synnytyksen jälkeen todella kipeä. Osastolla ollessa kipu oli ns. normaalia, pystyin liikkumaan ja oli paineen tunnetta ym. Mutta en sillain niin kipeä ollut osastolla ollessa. Synnytys oli torstaina, niin olin jo seuraavan viikon tiistaina yhteydessä terveyskeskukseen kipujen takia. Minulla ei ole kokemusta tavallisista synnytyksen jälkeisistä kivuista, koska minulla oli esikoisen jälkeen kohtutulehdus ja olin siitä melko kipeä. Osastolla ollessa pystyin siis liikkumaan suht. normaalisti jo synnytyksestä seuraavana päivänä, eikä tarvinnut varoa että käy kipeää. Kotiin päästessä seuraavana päivänä kuitenkin kivut alkoivat lisääntymään, mikä epäilytti itseä, että nyt ei ole kaikki kunnossa, koska en nyt uskonut että kivut yhtäkkiä muutaman päivän jälkeen lisääntyvät kun ovat kerran jo helpottaneet tai eihän niitä juurikaan edes ollut.

Kävin siis lääkärissä ja otettiin verikokeita. Verikokeissa ei ilmennyt mitään tavallisesta poikkeavaa, valkosolut olivat vähän koholla, mutta se todennäköisesti johtui vielä synnytyksestä. Kohtu kuitenkin aristi ja kivut olivat sen verran voimakkaat, että häiritsivät normaalia arkea. Lääkäri konsultoi vielä kokeneempaa kollegaa ja tulivat siihen johtopäätökseen että aloitetaan varmuuden vuoksi antibiootit, jos on kehittelemässä jotain tulehdusta ja sain kontrollikäynnin parin päivän päähän. Tilannetta seurattiin ja sain siitä vielä viikon päähän soittoajan. Kivut lähtivät helpottamaan kun antibioottikuuri oli kerennyt jonkun päivän mennä ja soittopyyntöön mennessä lähes kaikki kivut olivat kadonneet. Lääkäri totesi, että todennäköisesti alkava/lievä kohtutulehdus oli kuitenkin, kun antibiooteilla kivut talttuivat. Kipulääkkeistä ei ollut mainittavaa hyötyä niin lopetin ne kokonaan vajaa viikko synnytyksestä, eikä kivut merkittävästi lisääntyneet vaan olivat samaa luokkaa, mitä lääkkeiden kanssa.

Tuon jälkeen toipuminen on lähtenyt hyvin vauhtiin ja olin jo muutaman viikon jälkeen hyvässä kunnossa. Tuntui ihanalta kun sai oman kivuttoman kehon takaisin ja pystyi liikkumaan ongelmitta. Olemme käyneet vaunulenkeillä ja olen hiljalleen aloittanut lantionnostot ym. en kuitenkaan mitään sen kummempaa vielä. Minusta toipuminen on ollut nopeampaa verrattuna esikoisen jälkeen, mutta toki repeämä ei ollut niin paha nyt ja muutenkin synnytys oli nopeampi ja ehkä kuitenkin helpompi. Kohtu on palautunut hyvin ja tosiaan kun on myös painoa lähtenyt, niin onhan se helpompi olla. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti