torstai 3. joulukuuta 2020

Lapsettomuus asiaa pitkästä aikaa

Lapsettomuus

En ole hirveästi nyt viime aikoina kirjoitellut tänne tuosta lapsettomuus asiasta ja siihen on ihan syykin. Ei vain ole ollut mitään kerrottavaa. Olen koko asian oikeastaan laittanut mielessä vähän taka-alalle, koska en ole voinut asiaan vaikuttaa millään tavalla. Muutaman kaverin kanssa on tullut juteltua välillä asiasta, mutta kun ei tilanne mene suuntaan, eikä toiseen, niin en ole nähnyt syytä, miksi olisin siitä kirjoitellut.

Nyt kuitenkin tuntui siltä että haluan jotain asioita kirjoittaa ylös ja ehkä vähän miettiä. Ovulaatioista sen verran että niitä ei ole tullut kolmeen kuukauteen, tai ainakin itse olen sitä mieltä, ettei ole tullut. Välillä olen niitä kiertoja tikutellut ovulaatiotesteillä, mutta eipä siitä ole ollut hyötyä, ei ole lh huippuja näkynyt, eikä ole myöskään ollut ovulaatio oireita. Kierto on pidentynyt jostain syystä. Ennen tarkka 28 päivää on nyt muuttunut 31-36 päiväksi, tämäkin turhautti alussa aika paljonkin, koska ajattelin niin, että joka kierto on nyt viikkoa normaalia pidempi, niin kaikki vaan hidastuu ja hidastuu. Vaikka en nyt tiedä onko tuolla edes oikeasti mitään merkitystä mutta kyllä silti turhautti, nyt on ehkä jo sinut tuon asian kanssa että ne on muuttuneet pysyvästi pidemmiksi.

Hoidot

Hoidot eivät ole tällä hetkellä edenneet mihinkään. Edelleen odotellaan sitä tammikuun ensikäyntiä lapsettomuus poliklinikalla. Sekä minä, että mieheni olemme käyneet verikokeissa. Minä annoin myös virtsanäytteen mahdollisten sukupuolitautien varalta. No ei ollut tauteja. Lääkäri soitti silloin joskus syyskuussa, vai oliko lokakuussa niistä verikokeiden tuloksista, ei niissä ollut mitään. Vihdoin ja viimein ne tulivat myös omakantaan, joten kävin sieltä vielä itse niitä tutkimassa. Ei ollut hormonikokeissakaan mitään ihmeellistä, joten sen puoleen verikokeista ei ole jäänyt mitään kiinni.

Se, mitä itse olen tässä hoitoihin liittyen tehnyt, niin olen pudottanut sitä painoa. Minulla sitä ylipainoa on. Olisiko ehkä 10kg, minusta tuo tuntuu vähältä, verrattuna, kuinka paljon monella sitä saattaa olla, joten en ole ollut tuosta huolissani, paino kuitenkin on pudonnut ihan ok tässä kesän jälkeen. Sitä en sitten tiedä, että sanovatko polilla, etteivät ota hoitoon ennen kuin painoa on tiputtanut, mutta olen sitä jo tehnyt, joten luulisi sen merkkaavan jotain, eihän sitä ihan heti kokonaan pois saakkaan.

Mies kävi myös antamassa näytteensä analysoitavasksi, joten sekin asia on hoidossa. Siitä voi soittaa tietoja ennen käyntiä, mutta itse ajattelin että sama kai se on kuulla ne vastaukset siiten siellä ensikäynnillä, koska mitä me sillä tiedolla tehdään, että onko jotain vikaa vai ei, kun ei asialle tehdä mitään, ennen sitä ensimmäistä käyntiä.

Rautaa olen syönyt sieltä maaliskuusta asti. Kävin syyskuussa kontrollissa ja jostain syystä rauta ei ollut noussut oikeastaan yhtään. Tuohon en osaa sano miksi, ja lääkäri oli taas sitä mieltä ettei tarvitse enää rautaa syödä, niin olin sillain että joopajoo. Olen kuitenkin jatkanut raudan syöntiä ja lisännyt itse annosta, koska minulla edelleen rautavarastot on ihan nollassa. Enkä käsitä, miten lääkäri voi sanoa että ne on hyvät, koska samainen lääkäri vielä itse maaliskuussa kertoi, paljonko niiden pitäisi olla, että olisi mahdollista/hyvät mahdollisuudet raskautua uudestaan. Ja rauta-arvot ei tällä hetkellä sitä ole...

Näihin tunnelmiin jatketaan. Voi olla että seuraavan kerran kirjoittelen näistä asioista sitten tammikuussa kun on jotain konkreettista kerrottavaa, miten tämä asia jatkuu eteenpäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti