sunnuntai 16. elokuuta 2020

Viikko ketogeenistä ruokavaliota takana

Ajattelin, että näin sunnuntaisin tai maanantaisin aina tekisin vähän yhteenvetoa, miten tuo ketogeeninen ruokavalio on toteutunut ja onko tuloksia tullut. Se, miksi sunnuntaisin ei aina pysty kirjoittelemaan, johtuu siitä, että olen melko usein sunnuntaisin töissä ja yleensä vielä iltavuorossa, niin ei yksinkertaisesti ehdi kirjoitella. Nyt kun näitä tekstejä on kirjoittanut ihan ajan kanssa, että niistä tulisi edes suurinpiirtein luettavaa muotoa, niin näiden kirjoittamisessa menee yllättävän paljon aikaa.

Aloitin tämän ketogeenisen ruokavalion siis maanantaina ja muutaman päivän olen ollut todella tiukka hiilihydraattien suhteen, sitten on ollut pari päivää että olen syönyt hiilihydraatteja sen verran kun saa syödä ja muutama päivä oli, että söin hieman enemmän kuin mitä oli suositus.


Viikon tulos

En muistanut mittoja ottaa kuin vasta eilen, joten niistä en sen puoleen osaa sanoa, enkä tiedä näkyykö viikossa edes konkreettisesti mitään "sulamista" mutta kyllä niitäkin tänne sitten päivittelen. otin siis vatsan ympärysmitan, rintojen ympärysmitan ja lantion ympärysmitan, muilla ei niin ole väliä, plussaa vain jos muualtakin senttejä lähtee.
Mitä painoon tulee niin nesteet on ainakin lähteneet liikkeelle. -2,8kg viikon aikana! Siis tosi paljon. Mutta uskon ihan vakaasti että nuo on pelkästään nesteitä ja nyt kun ne on lähteneet, niin olettaisi, että painon tippuminen myös hidastuu huomattavasti.

Se, miksi minä haluan katsoa tulokset jo aina viikon välein, johtuu siitä, että en jaksa odottaa esimerkiksi kuukautta, koska jos tuloksia ei tapahdukkaan niin silloin on taas yksi kuukausi mennyt ihan omasta edestään. Viikottain näkee kuitenkin jonkinlaisen edistymisen ja jos esimerkiksi paino alkaa nousta, tai ei putoa ollenkaan, niin osaa paremmin muuttaa taas ruokavaliota sen mukaan.


Mitä minä syön?

Olen tällä viikolla syönyt kanaa ja jauhelihaa lihoista. En juurikaan muuta. Riippuen päivästä, olen syönyt yhden tai kaksi lämpimää ruokaa, en yleensä muutenkaan syö päivässä kuin yhden lämpimän ruoan. Jos olen töissä ja kotiin tullessa täytyy tehdä ruoka, niin silloin syön kaksi lämpimää ruokaa. Yleensähän teen siis lapselle useammaksi päiväksi ruokaa kerralla ja pakastan niitä, niin ei tarvitse välttämättä joka päivä olla tekemässä aina lämpimää ruokaa.
Tein kinkkumunakkaan uunissa yksi päivä ja siittä riitti ruokaa useammaksi päiväksi itselle. Lisäsin siihen vielä paprikaa ja fetajuustoa. Onhan tämä vähän haastavaa, kun joutuu tekemään lapselle ja miehelle ruoan ja itselle sitten vielä erikseen, mutta ehkä se on sen arvoista niin saa itseään pienemmäksi ja viittii katsoa jossain vaiheessa itseä myös taas peilistä.

kalaa olisi tarkoitus lisätä jossain vaiheessa tähän ruokavalioon, nyt kun kokeilee kaikennäköistä uutta, me ei syödä kalaa, ikinä, koskaan. Niin voisi sitäkin nyt sitten tehdä. Mietin myös että jossain vaiheessa aion tehdä kasvissosekeittoa taas ja aion lisätä siihen myös perunan, että saa vähän jämäkämpää ja lapsi voi syödä sitä, mutta syön itse sitten vain vähemmän.

Salaattia olen pyrkinyt syömään päivittäin. Minunkin salaatit on vähän onnettomia, mutta tyhjää parempia kuitenkin. Ihan perus jäävuorisalaattia, kurkkua, paprikaa ja fetapaloja, olen myös laittanut pienen lorauksen perinteistä salaattikastiketta niin saa vähän makua. Olen ostanut myös pakasteita, mutta niitä en ole vielä käyttänyt kun kaikkea tuoretta on löytynyt jääkaapista.

Tein alkuviikosta smoothieta, jossa oli jogurttia, rahkaa ja punaisia viinimarjoja. Kreikkalaista jogurttia olen syönyt sekä tavalliset jogurtit pois pyörimästä jääkaapista. Olen juonut sokeroimattomia keittoja, esimerkiksi mansikka-banaanikeittoa, nuo keitot on oikeasti tosi hyviä ja on nopeita välipaloja, jos tuntuu ettei jaksa odottaa sinne seuraavaan ruokaan.

Iltapalaksi olen yleensä syönyt kalkkunaleikkeleitä ja meetvurstia sekä suolakurkkuja. Ja esimerkiksi eilen illalla otin jogurtin vielä lisäksi, koska huomasin illalla, etten ollut syönyt koko päivänä oikein kunnolla. En halua myöskään sitä, että tämä ruokavalio menee siihen, etten syö mitään

Syön siis yleensä 4 ateriaa päivässä, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Aamupalaa en syö. En ole koskaan sitä oppinut syömään, juon kahvia ja siinä se. Lueskelin että myös paastoaminen sopii tähän, eli jätetään vain se aamupala pois niin paastoaika (sitä kahvia lukuunottamatta) on noin 15-16 tuntia.


Mitä minä en syö?

Jätin siis hiilihydraatteja pois ruokavaliosta. Kokonaan olen jättänyt pois leivän, riisin, pastan ja perunan. Nuo kai ne pahimmat hiilihydraattien lähteet muutenkin on. En juo myöskään mehuja tai limukkaa enää, en kyllä hirveästi niitä edes juonut, mutta aina silloin tällöin. Jätin myös juuston pois, koska yleensä syön sitä leivän päällä, niin en koe tarvitsevani sitä nyt kun en syö leipääkään. Lämpimien ruokien osalta melkein kaikki meni nyt uusiksi kun kaikkiin tekemiini ruokiin tulee yleensä perunaa tai pastaa. Mutta joutuupahan miettimään vähän sitäkin että mitä tekee ruoaksi.

Karkit ja muut herkut jätin myös pois. Karkki on aina minulle ollut se suurin pahe, niin saa nähdä kuin kauan itsehillintä sallii sen, etten koske karkkeihin. Toki pitäisi antaa itselle myös armoa ja sallia niitä karkkipäiviä esimerkiksi, ettei sitten tapahdu niin, että ostaa kerralla hirveät määrät kaikkea hyvää ja koko dieetti menee sitten siinä. Ainakin tämän viikon olen pärjännyt hyvin ja kun saa noita tuloksia, niin ehkä se motivoi vielä eteenpäin.


Mitä tästä eteenpäin?

Tuossa kerkesin miettiä sitäkin, että viikon päästä alkaa loma ja lähdemme pois kotoa muutamaksi päiväksi. Voi olla aika haasteellista toteuttaa tätä ruokavaliota siellä missä nyt olenkin. Mutta aion yrittää parhaani. Tai sitten jos syö hiilihydraatteja niin syö vaan pienempiä annoksia, olen vain huomannut että noin kun yrittää tehdä niin jossain vaiheessa tulee kuitenkin aivan hirveä nälkä. Mutta ehkä täytyy ottaa noita omia eväitä sitten mukaan niin saa niitä ei niin tuhteja välipaloja syödä jos näyttää että niitä tarvitsee.

Tarkoitus olisi nyt ainakin se kuukausi olla tällä ketogeenisellä ruokavaliolla ja miettiä sitten kuukauden jälkeen, että jatkaako vielä hiilihydraattien rajoittamista yhtä voimakkaasti vai voiko jo vähän höllentää otetta. Siksi joudun tätä asiaa miettimään, koska olisi tarkoitus aloittaa myös treenit, että saisi lihaskuntoa hieman paremmaksi.

Treenaaminen

En ole siis aloittanut vielä treenaamista ihan siitä syystä, koska ajattelen ketogeenisen ruokavalion hidastavan vain treenaamista. Kun hiilihydraatit jätetään pois niin lihakset eivät saa sitä polttoainetta, mitä tarvitsevat, joten sen takia olen nyt ainakin tämän viikon lykännyt treenaamista. Mietin, että aloittaisinko treenaamisen nyt huomenna maanantaina, mutta se tarkoittaa myös sitä että on ainakin yhdelle aterialle lisättävä hiilihydraatteja. Täytyy tätä vielä vähän miettiä. Toisaalta olisi helppoa kun ei tarvitsisi treenata vaan pudottaa vain painoa ja senttejä, mutta haluaisin myös pysyä kunnossa, tai siinä kunnossa mitä siitä on enää jäljellä. Toisaalta, ei kai se tietenkään haittaa vaikka kokeilee, jos ei jaksa treenata niin sitten muuttaa ruokavaliota siihen malliin että jaksaa.

Tämä ruokavalio voi muutenkin väsyttää niin silläkin olen miettinyt, että onko tämä oikea vaihtoehto minulle, koska minulla on näitä väsymysoireita ollut muutenkin tässä vuoden aikana. Olen ollut loppuviikosta vähän väsyneempi, mutta jaksan kuitenkin vielä ja saan yöllä nukuttua niin en ole vielä huolissani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti